diety‎ > ‎

Dieta rozdzielna (niełączenia)

Doktor William Howard Hay opracował odchudzającą dietę, której główne zalecenia dotyczą niełączenia w jednym posiłku produktów białkowych i węglowodanowych a także nieprzekraczania dziennej dawki 1000 kalorii. Zgodnie z opiniami specjalistów, ten program żywieniowy jest odpowiednio zbilansowany, więc nie istnieją większe przeciwwskazania zdrowotne ku jego stosowaniu. Zachęcamy do zapoznania się z podstawowymi informacjami na temat diety doktora Haya.

Dieta rozdzielna

Amerykański lekarz podzielił produkty na trzy podstawowe grupy: węglowodanowe, białkowe i neutralne. Jak już wiemy, pierwszych dwóch nie należy łączyć, ostatnie zaś można jeść ze wszystkimi innymi. William Hay stworzył dietę, która opiera się na spożyciu w ciągu dnia jednego posiłku węglowodanowego, jednego białkowego i jednego składającego się jedynie z warzyw lub owoców. Chociaż metoda nie jest mocno restrykcyjna, istnieje kilka produktów, które należy wyeliminować z menu, a jest to cukier, kawa, napoje gazowane, mocna herbata, alkohol, białe pieczywo, czerwone mięso, wędliny, ciasta i ciasteczka oraz jedzenie typu fast food. Należy jeść często, lecz w niewielkich ilościach, pamiętając o piciu między posiłkami, a nie w ich trakcie.


W ciągu dwóch tygodni stosowania diety można zrzucić około 2,5 kilograma. Wydaje się to może niewiele, lecz zważając na fakt, że możemy jeść praktycznie wszystko (jeśli tylko nie łączymy białek i węglowodanów), to omawiany plan żywieniowy na pewno znajdzie swoich zwolenników. Według twórcy diety niełączenia, w procesie metabolizmu białka i węglowodany wymagają pracy innych enzymów, więc spożywając oba rodzaje tych produktów, żaden z nich nie zostanie dobrze strawiony, co może powodować odkładanie się tkanki tłuszczowej.


Podział produktów:

  • Węglowodanowe: ziarna, płatki owsiane, chleb razowy, karczochy, ziemniaki, piwo, słodkie owoce (np. figi, banany, dojrzałe gruszki, winogrona, rodzynki).
  • Białkowe: Białkowe.
  • Neutralne: oleje roślinne, margaryna, masło, oliwa z oliwek, śmietana, warzywa (oprócz ziemniaków), koperek, czosnek, kiełki, dymka, awokado, miód, otręby, wędliny, zioła.

Jak więc należy prawidłowo komponować posiłki? Produkty białkowe oraz węglowodanowe można bez obaw łączyć z produktami neutralnymi. Jeden posiłek w ciągu dnia powinien składać się jedynie z warzyw lub owoców, w kolejnym powinny dominować białka, zaś w następnym węglowodany. Między spożyciem dania białkowego i węglowodanowego powinny upłynąć co najmniej 4 godziny. W trakcie trwania diety niełączenia, należy wypić około dwa litry wody lub herbaty (zielonej, ziołowej, owocowej) między posiłkami.

Przykładowe menu:

  • Śniadanie: 1. jajecznica na szynce z wiosenną sałatką lub 2. dwie duże łyżki serka wiejskiego, kabanos i sok z marchwi.
  • Lunch: 1. Udko z kurczaka (z piekarnika), grecka sałatka, kefir lub 2. rybny filet, gotowany szpinak, sałatka z kiszonego ogórka, jabłka i cebuli.
  • Obiad: 1. naleśniki ze szpinakiem lub 2. Pierogi z jagodami.
  • Kolacja: 1. garść suszonych śliwek, dwa banany lub 2. kromka pełnoziarnistego chleba z dżemem (z jak najmniejsza zawartością cukru).

Po zastosowaniu diety niełączenia przez dwa tygodnie, większość osób traci około 2,5 kilograma. Niektórzy jednak pozbywają się aż 5-7 zbędnych kilogramów przy 3-tygodniowym programie. Pamiętajmy, że jeśli chcielibyśmy stosować dietę doktora Haya dłużej, konieczna jest konsultacja z lekarzem.

Comments