diety‎ > ‎

Dieta orientalna

Brzmi nieco egzotycznie, jednak ten program żywieniowy wcale nie jest skomplikowany. Jego niewątpliwą zaletą jest możliwość poznania nowych smaków, a przy zachowaniu odpowiedniej równowagi przy spożywaniu różnego rodzaju produktów, możemy nie tylko doświadczyć nowych doznań smakowych, lecz także pozbyć się zbędnych kilogramów. Dieta powinna przypaść do gustu miłośnikom orientalnych wpływów, którym zależy na znalezieniu zdrowego stylu życia.

Omawiany tutaj program żywieniowy wywodzi się z dalekiego wschodu. W umiejętny sposób łączy on popularną tam filozofię Yin-Yang z zachodnimi osiągnięciami z dziedziny dietetyki, a konkretnie założeniami diety doktora Haya. Okazuje się, że równowaga jest niezwykle pomocna nie tylko w naszym życiu, lecz także … na talerzu. Zachowując odpowiednie proporcje spożywanych produktów, możemy szybko stracić na wadze. Mówiąc bardziej konkretnie, dzięki zastosowaniu się do reguł diety orientalnej, jesteśmy w stanie zrzucić nawet 3 kilogramy w przeciągu zaledwie tygodnia. Dodatkowymi, lecz nie mniej ważnymi zaletami tego programu odchudzającego jest ogólna poprawa samopoczucia i wzmocnienie odporności. Kilka kilogramów mniej, koniec bólów głowy, więcej życiowej energii a także mniejsza podatność na przeziębienia czy grypę – to wszystko oferuje nam właśnie dieta orientalna.

Dalekowschodni program żywieniowy nie wymaga od nas skrupulatnego liczenia kalorii czy odmierzania ilości przyjmowanych posiłków. Co więcej, podczas obiadu czy też kolacji możemy sobie pozwolić na lampkę czerwonego wina lub piwa, które nie tylko wspomagają trawienie, lecz także działają odprężająco i rozluźniająco. Tego właśnie nam potrzeba podczas często dosyć stresującego procesu odchudzania. Istotnym zaleceniem diety jest konieczność powolnego jedzenia – każdy kęs powinniśmy niemal celebrować, dzięki czemu nie istnieje ryzyko, że się po prostu przejemy.

Oczywiście, program diety orientalnej nie jest wolny od wad. Największym problemem przy jej stosowaniu może się okazać zasobność portfela. Musimy się bowiem zaopatrzyć w kilka egzotycznych produktów, będących niezwykle istotnymi składnikami diety, które nie tylko nadadzą potrawom charakteru, lecz także wspomogą trawinie. Są to m. in.:


  • Różnego rodzaju kiełki (np. rzodkiewki, sojowe)
  • Tofu sojowe
  • Grzybki chińskie (można je jednak zastąpić krajowymi)
  • Makaron sojowy
  • Orientalne przyprawy (np. curry, korzeń imbiru, chili)
  • Olej sezamowy (można go zastąpić oliwą z oliwek lub lejem słonecznikowym)
  • Sos rybny i sos sojowy

Główną tajemnicą sukcesu diety orientalnej jest odpowiednie zestawienie produktów węglowodanowych, białkowych i neutralnych. Białka możemy bez obaw łączyć z owocami i warzywami. Zaleca się spożywanie tego rodzajów produktów codziennie, w szczególności około południa. Należy pamiętać, że węglowodanów nie powinniśmy zestawiać z białkami. Potrawy bogate w ten składnik odżywczy zaleca się spożywać zwłaszcza wieczorem. Jak sama nazwa wskazuje, produkty neutralne można łączyć z dwoma wyżej wspomnianymi grupami.


  • Produkty białkowe: chudy nabiał, jaja, mięso, owoce morza, ryby, soja
  • Produkty węglowodanowe: chleb, makaron (sojowy, razowy), ryż (długi, dziki), słodkie owoce ( np. banany, figi suszone, rodzynki), soczyste owoce (cytryny, kiwi, jabłka, maliny, truskawki)
  • Produkty neutralne: grzyby, masło, oleje, orzechy, pełnomleczne produkty, przyprawy, warzywa

Przykładowe menu:

Owocowe śniadanie:

Zaleca się, aby z rana wypić szklankę zielonej, czarnej lub jaśminowej herbaty. Na śniadanie możemy jeść owoce (lecz nie banany i figi), aż nie poczujemy się syci. Możemy wybierać spośród: ananasów, jeżyn, kiwi, gruszek, jabłek, mango, moreli, malin, nektarynek, pomarańczy, śliwek. Jeśli chcemy, możemy także wypić sok ze świeżo wyciśniętych owoców.

Przekąski w ciągu dnia (do wyboru):

  • Rano i południe: 1 gruszka, 1 jabłko, pół szklanki maślanki, pół szklanki soku owocowego bez dodatku cukru
  • Popołudnie i wieczór: 1 niewielki banan, 15 g rodzynek, 30 g suszonych owoców
  • Cały dzień: pół szklanki kefiru, pół szklanki soku pomidorowego, szklanka warzywnego bulionu, niewielka kalarepka, niewielki ogórek, kawałek selera naciowego, 20g orzechów, 20g jagodowych owoców

Białkowy obiad (do wyboru):

  • Ryba z jarzynami pieczona w folii
  • Sałatka tajska (olej sezamowy, olej słonecznikowy, sos sojowy, sól, pieprz, sok cytrynowy, dymka, chili, pokrojona pierś z kurczaka, zielona sałata)
  • Tofu z bazylią
  • Wołowina w jarzynach

Węglowodanowe kolacje (do wyboru):

  • Ryż z jarzynami
  • Jarzynowe curry
  • Soczewica ze szpinakiem
  • Jarzyny z pikantnym sosem
  • Warzywne risotto z chili
Comments