diety‎ > ‎

Dieta Montignaca

Założenia programu żywieniowego, jakim jest dieta Montignac, powstały w latach 80 ubiegłego wieku. Opierając się na pracach P.A. Crapo, francuski pracownik dużego koncernu z USA opracował metodę odżywiania, która miała być odpowiednia zwłaszcza dla cukrzyków. Okazało się jednak, że Michael Montignac, bo o nim właśnie mowa, stworzył niemal idealną dietę, która pozwala znacząco schudnąć bez konieczności ograniczania ilości posiłków i liczenia kalorii…



Dieta montignaca

Francuz wysunął wniosek, że powodem tycia nie jest brak umiaru w jedzeniu, lecz niewłaściwy dobór posiłków. Na potrzeby diety, podzielił on produkty na 7 podstawowych grup: białkowe, węglowodanowe, warzywa, owoce, rośliny strączkowe, nasiona i tłuszcze. Dodatkowo, Montignac wprowadził pojęcie „złych” i „dobrych” węglowodanów. Te pierwsze charakteryzują się wysokim indeksem glikemicznym i, co za tym idzie, znacząco podwyższają poziom cukru we krwi. Analogicznie, „dobre” węglowodany podnoszą nieznacznie lub wcale poziom cukru we krwi, a ich IG jest niski.

Przejdźmy teraz do reguł diety. Składa się ona z dwóch etapów – pierwszy ma na celu osiągnięcie upragnionej wagi, a drugi - jej utrzymanie. Początkowa faza trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy. Podstawową zasadą jest umiejętne komponowanie posiłków z produktów należących do wyżej wymienionych grup. Białek nie należy łączyć z węglowodanami czy roślinami strączkowymi. Dopuszcza się zestawianie warzyw z każdą z grup. Oczywiście, jedną z ważniejszych reguł jest spożywanie węglowodanów o jak najniższym indeksie glikemicznym. Drugi etap diety Montignaca jest naturalnym przedłużeniem pierwszego. Jest on bardziej stylem odżywiania a nie stricte dietą – można go wiec stosować do końca życia. Dalej należy unikać „złych” węglowodanów ( o IG powyżej wartości 50). Od czasu do czasu możemy sobie jednak pozwolić na kieliszek wina czy niewielki deser, lecz pamiętajmy wtedy szczególnie o ograniczeniu tłuszczów.


Dieta Montignaca jest programem żywieniowym dobrym dla niemal każdego człowieka. Jej menu jest odpowiednio zbilansowane, bogate w niezbędne składniki odżywcze i witaminy. Co najważniejsze, nie musimy ograniczać ilości posiłków, przy czym efekty wciąż są bardzo zadowalające – w pierwszej fazie diety można zrzucić do 2 kilogramów tygodniowo. Diety Montignac nie powinniśmy traktować jako doraźnej metody na szybie „zbicie” wagi np. przez wakacjami czy imprezą. To plan żywieniowy idealny dla osób odpowiedzialnych, którym zależy nie tylko na utrzymaniu zgrabnej sylwetki bez efektu jojo lecz także na dobrym zdrowiu.

Comments