diety‎ > ‎

Dieta kapuściana

W Polsce dieta kapuściana stała się popularna za sprawą informacji, że to dzięki niej prezydent Kwaśniewski w krótkim czasie przeszedł wielką metamorfozę zrzucając kilkanaście zbędnych kilogramów. Chociaż plotka ta nigdy nie została potwierdzona, metoda zdobyła rzesze zwolenników i jest chętnie stosowana do dziś.

Dieta kapuściana jest przede wszystkim metodą prostą i tanią w stosowaniu. Jak sama nazwa wskazuje, główny składnik menu to ogólnodostępne warzywo, z którego przygotowujemy smaczną i pożywną zupę. Kapusta, choć może trochę niedoceniana, posiada wiele zalet – jest niskokaloryczna, bogata w witaminę C a także reguluje pracę jelit usprawniając przemianę materii. Zgodnie z zapewnieniami twórców tego programu odchudzającego, im więcej zupy zjemy, tym więcej kilogramów możemy zrzucić. To kolejna zaleta diety prezydenckiej – nie wprowadza ona restrykcji dotyczących ilości spożywanych posiłków, jemy po prostu wtedy, kiedy mamy na to ochotę.

Oczywiście, jak każdy inny program żywieniowy, również dieta kapuściana nie jest doskonała. To metoda odpowiednia dla osób, które mają jedynie niewielką nadwagę. Ponieważ zaleca się stosowanie jej przez zaledwie tydzień, możemy schudnąć maksymalnie 6-8 kilo w zależności od wagi początkowej. Dalsze kontynuowanie diety niesie ryzyko wystąpienia zaburzeń krążenia i pracy serca, gdyż naszemu organizmowi nie będą dostarczane wszystkie niezbędne do życia składniki odżywcze. Negatywną cechą programu, na którą skarży się większość osób, które go przeszło, jest jego monotonia. To plan odpowiedni dla osób z silną wolą, dla których tydzień wyrzeczeń jest warty spodziewanych efektów.


Przejdźmy teraz do głównych założeń diety. Każdego dnia podstawą menu jest kapuściana zupa, na którą przepis przedstawiamy poniżej.

Składniki:

  • główka kapusty (biała lub włoska),
  • 6 dużych cebul (posiekane),
  • 6 pomidorów,
  • 2 papryki,
  • 2 marchewki,
  • pęczek selera naciowego
  • pietruszka, pieprz, curry, koper, oregano, estragon, czosnek, bazylia.

Kapusta

Kapustę należy poszatkować. Pomidory obieramy ze skórki. Resztę warzyw kroimy na drobne kawałki i zalewamy wodą (około 3 litry), po czym stawiamy na gaz. Po zagotowaniu się warzyw przyprawiamy wywar.

Uwaga: Do zupy nie wolno dodawać soli, tłuszczu lub bulionu.

Wiemy już, jak wygląda i jak należy przygotować „bazę” diety, przejdźmy teraz do szczegółowego menu na każdy dzień:

  • Dzień 1: zupa kapuściana, owoce (np. arbuz, pomarańcze, jabłka, pomarańcze, uwaga: nie należy spożywać bananów ani czereśni), 2 litry niegazowanej wody mineralnej, herbata, kawa (bez cukru).
  • Dzień 2: zupa kapuściana, warzywa (najlepiej zielone lub liściaste, gotowane/świeże, uwaga: nie należy spożywać kukurydzy, fasoli, grochu), obiadokolacja: dwa ziemniaki w mundurkach, 2 litry niegazowanej wody mineralnej, herbata, kawa (bez cukru), uwaga: nie można spożywać owoców
  • Dzień 3: zupa kapuściana, warzywa (np. ogórek, marchew, brukselka, uwaga: nie należy spożywać ziemniaków), owoce (np. arbuz, pomarańcze, uwaga: nie należy spożywać bananów), 2 litry niegazowanej wody mineralnej, herbata, kawa (bez cukru).
  • Dzień 4: zupa kapuściana, około 4 banany, można też sobie pozwolić na odtłuszczone mleko, 2 litry niegazowanej wody mineralnej, herbata, kawa (bez cukru).
  • Dzień 5: zupa kapuściana, około 30 dag gotowanego/upieczonego bez tłuszczu mięsa (wołowina, pierś z kurczaka, indyk lub ryba), 6 pomidorów, 2 litry niegazowanej wody mineralnej, herbata, kawa (bez cukru).
  • Dzień 6: zupa kapuściana , gotowane/upieczone bez tłuszczu mięso (wołowina, kurczak, indyk lub ryba), warzywa (najbardziej polecane: zielone), 2 litry niegazowanej wody mineralnej, herbata, kawa (bez cukru).
  • Dzień 7: zupa kapuściana, brązowy ryż/kasza, warzywa, 2 litry niegazowanej wody mineralnej, herbata, kawa (bez cukru), soki owocowe i warzywne (bez dodatku cukru).

Po siedmiu dniach stosowania wyżej opisanego menu, dobrze jest przejść na niskokaloryczną dietę (np. 1000 kalorii), aby uniknąć możliwego efektu jojo.

Dieta kapuściana, choć może rzeczywiście monotonna i niezbyt wyszukana, jest skuteczna i dostępna dla każdego dzięki niskiej cenie produktów potrzebnych do przyrządzenia posiłków. Jeśli jednak zdecydujemy się na ten program odchudzający, pamiętamy, że jego stosowanie przez dłuższy czas, niż jest to zalecane, może wpłynąć negatywnie na nasz organizm. Jednakże, dieta stosowana zgodnie z założeniami, jest doskonałym i skutecznym sposobem na zrzucenie kilku zbędnych kilogramów.

Comments