diety‎ > ‎

Dieta grejfrutowa

Ten odchudzający program żywieniowy z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom bogatych w witaminę C cytrusów. Grapefruity posiadają wiele zalet, które okazują się kluczowe w walce z nadwagą. Są niskokaloryczne, bogate w wodę, beta karoten, włókna roślinne i wspomnianą już witaminę C. Co więcej, owoce te nie zawierają tłuszczy. Jeśli dodamy informację, że stosując grapefruitowy plan odchudzający można zrzucić 4 kilogramy w 2 tygodnie, nie ma już chyba wątpliwości, że jest to metoda warta wypróbowania.

Grejpfrut

Dieta została opracowana stosunkowo niedawno przez specjalistów z dziedziny odżywiana ze szpitala uniwersyteckiego w Oslo (Norwegia). Jak sama nazwa wskazuje, ten plan odchudzający opiera się głównie na spożywaniu grapefruitów. Owoce te, dzięki zawartości wody i roślinnych włókien, doskonale wypełniają żołądek powodując uczucie sytości. Jednocześnie, jak już wspomnieliśmy, są niskokaloryczne i wolne od tłuszczu. Kolejnym atutem owoców jest bogactwo witaminy C, która powoduje obniżenie cholesterolu oraz zmniejszenie uczucia zmęczenia.


Przejdźmy teraz do przykładowego jadłospisu (można go powtórzyć w 2 tygodniu):

Poniedziałek

  • Śniadanie: spół banana, szklanka mleka 2% z miodem i z odrobiną płatków owsianych oraz kukurydzianych.
  • Drugie śniadanie: szklanka soku grapefruitowego bez cukru.
  • Obiad: średni kawałek pieczonego pstrąga, 100g makaronu, pomidor, pół paczki szpinaku (gotowany).
  • Podwieczorek: grapefruit.
  • Kolacja: pół grahamki, średni kawałek rostbefu z rusztu, kilka liści sałaty z winegretem.

Wtorek

  • Śniadanie: szklanka soku grejpfrutowego bez cukru, pół grahamki z plasterkiem szynki.
  • Drugie śniadanie: jogurt owocowy z ziarnami zbóż (light).
  • Obiad: kawałek piersi z kurczaka, pół szklanki ryżu z pokrojonym grejpfrutem i łyżeczką oleju, szklanka brokułów z rusztu.
  • Podwieczorek: połówka grapefruita.
  • Kolacja: 2 plasterki szynki, średnia cykoria z dodatkiem oleju i cytryny, 2 małe kromki chleba razowego.

Środa

  • Śniadanie: szklanka mleka 2%, 2 kromki pieczywa typu Wasa z polędwicą, papryka.
  • Drugie śniadanie: szklanka kefiru, grapefruit.
  • Obiad: około 100 gram makaronu, 150 g mielonego mięsa drobiowego z sosem z sosem pomidorowym(olej, pomidor, ząbek czosnku).
  • Kolacja: jabłko, grahamka posmarowana serkiem topionym.

Czwartek

  • Śniadanie: nic.
  • Drugie śniadanie: pół grapefruita, jogurt owocowy (light).
  • Obiad: pieczona pierś z kurczaka, pół szklanki ryżu, 70 g groszku konserwowego, 2 marchewki (starte, skropione sokiem z cytryny).
  • Kolacja: rzodkiewka, jajko, grahamka.

Piątek

  • Śniadanie: szklanka mleka 2% z odrobiną płatków kukurydzianych, pół banana.
  • Drugie śniadanie: szklanka soku grapefruitowego bez cukru.
  • Obiad: niewielki kawałek wołowej polędwicy (usmażona z małą cebulą na odrobinie oleju), pół szklanki makaronu, szklanka brukselki.
  • Podwieczorek: kawa z dodatkiem 2% mleka.
  • Kolacja: hot dog z dodatkiem pomidora i posiekanej cebulki.

Sobota

  • Śniadanie: jogurt owocowy (light) z odrobiną musli (bez cukru).
  • Drugie śniadanie: pół grejpfruta, 100 g waniliowego serka.
  • Obiad: kawałek pieczonego chudego mięsa, 2-3 łyżki ryżu polanego oliwą z oliwek, szklanka buraków z łyżeczką śmietany 12%.
  • Podwieczorek: grapefruit / szklanka soku grapefruitowego.
  • Kolacja: niewielki kawałek pieczonej piersi kurczaka, sałatka z 2 cykorii i ćwiartki czerwonego grejpfruta z winegretem.

Niedziela

  • Śniadanie: szklanka mleka 2% z odrobiną płatków owsianych.
  • Drugie śniadanie: koktajl z kefiru i soku grapefruitowego ze słodzikiem.
  • Obiad: około 70 g mielonego mięsa drobiowego uduszonego z warzywami (cebula, marchew, pomidor, fasolka szparagowa) na łyżce oleju, 2 gotowane ziemniaki.
  • Podwieczorek: gruszka.
  • Kolacja: 2 kromki chleba typu pumpernikiel, jajko, surówka z czerwonej papryki i ćwiartki grejpfruta z winegretem.

Jak widzimy, należy jeść często, lecz w niewielkich ilościach. Pamiętajmy, aby mięso podawać gotowane lub pieczone, lecz nigdy nie smażone na tłuszczu. Istotnym zaleceniem diety jest bezwarunkowa rezygnacja z soli. Podobnie jak podczas stosowania innych programów odchudzających, niezwykle istotne jest picie co najmniej 2 litów wody i innych płynów (np. ziołowe herbatki) dziennie.

Dieta grapefruitowa dostarcza organizmowi 1300-1700 kalorii dziennie. Dlatego, nie powinno się jej stosować dłużej niż 2 tygodnie. Plan żywieniowy jest ubogi w tłuszcze, które zawierają cenne witaminy A, D, E oraz K. Dłuższy czas stosowania diety może więc spowodować zaburzenia organizmu. Na koniec niezwykle istotna kwestia, czyli pytanie: Czy po diecie grapefruitowej grozi nam efekt jojo? Odpowiedź jest prosta – jeśli powrócimy do złych nawyków żywieniowych i nie zastosujemy żadnego, już mniej restrykcyjnego, programu mającego na celu stabilizację wagi, powrót zbędnych kilogramów jest oczywiście możliwy.

Comments